zaterdag 14 juni 2008

De geheimen van de tuin.

Soms sta ik perplex van wat er in onze eenvoudige tuin allemaal leeft .
Je zou er helemaal verliefd op worden.
Ik beleef het allemaal.
Lekker spinnend in de zon en mij verbazend dat het nog steeds heerlijk warm weer is,
zie ik in van uit mijn ooghoek iets bewegen.
Dat zal de jonge merel zijn die hier de tuin en mij terroriseert denk ik.
Voorzichtig kijk ik opzij.
Het is geen kleine vogel maar een langzaam lopertje.....?
Nou, ja, zo klein is hij nou ook weer niet. Ik zie lange poten die een donker groen, rond lijfje vooruit dragen.
Hij is in al zijn onbeholpenheid ook heel aandoenlijk.
Het is een pad.
Waar komt die nou toch vandaan???? Langzaam loopt hij naar mij toe. Ik voel mij zeer gevlijd. Heel zacht loopt hij onder de lap waar mijn wol op ligt om gesponnen te worden.
Daar is schaduw en koelte.
Maar daar kan hij niet blijven zitten.
Wat later zit de pad in een plooi van de stof. Nu kan ik hem goed bekijken.
Waarom zouden er van die griezelige verhalen rond padden bestaan?
Hij ziet er zacht en fluwelig uit. Ik pak hem toch maar op met een grote lepel.
In de schaduw achter in de tuin zet ik hem op de grond.Op mijn knieƫn kan ik hem nu nog beter bekijken. Hij heeft knobbels op zijn velletje die gif zouden afscheiden. Later lees ik dat onder anderen de knobbels achter zijn ogen een wit spul bevat dat giftig is. Daarom worden padden niet gegeten door honden of katten . Alle dieren worden ziek of gaan zelfs
dood na het eten van een pad. Het is niet waar dat je wratten kan krijgen van het aan raken van een pad.
Het is een nuttig en zachtaardig dier.Goed om in de tuin te hebben als je last van slakken hebt. Padden en ook kikkers drinken niet, ze nemen vocht op via hun huid.In de herfst graven ze zich in de modder en komen in de lente weer te voorschijn. Ook lees ik dat padden geen tanden hebben kikkers hebben dat wel.
Eigenlijk zou iedereen graag padden in zijn buurt moeten willen hebben. Het zijn verzorgers van de tuin.volgens het stukje in mijn boek kunnen padden heel tam worden als je ze maar goed behandelt .
Ik ben onder de indruk van padden en blij kennis gemaakt te hebben met deze bewoner van onze tuin.
Beleefd loopt de pad de duisternis in van het dichte groen achter in de tuin. Ik hoop hem nogmaals te ontmoeten.
Zeepje

1 opmerking:

GrF zei

Ik zit nu met siebe op schoot alles te lezen - zijn commentaar: waar is de kikker nou - krrrggggak (kwak kwak)